Over het opbouwen van je zelfvertrouwen

Vorige week las je over wat zelfvertrouwen is en hoe het werkt. Deze week vertel ik je meer over hoe je het opbouwt zodat je het kan inzetten op het moment dat je het nodig hebt.

Je kunt je brein trainen, voor de gek houden zelfs. Dat kun je ook toepassen op je zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen komt vanuit jezelf. Het is een onbewust gevoel dat je via je bewuste kan veranderen door er bewust mee bezig te zijn. Je zelfbeeld is te veranderen door je onderbewuste een beeld voor te spiegelen dat positiever is dan je huidige zelfbeeld.

De meest voor de hand liggende manier is het behalen van successen en die ook expliciet als succes te benoemen. Sta er even bij stil als er iets goed gaat. Accepteer geen afzwakkende, negatieve gedachten die je succes onderuit halen. Zelfs geen ideeën als ‘zo bijzonder was het niet’. Je hebt het gedaan en je mag er trots op zijn. Trots geeft je serotonine en dat voelt lekker. Focus op wat je wel kan. Haal succesmomenten uit het verleden naar boven en herinner je hoe dat succes tot stand kwam. Door die momenten te herleven bouw je aan de neurale verbindingen tussen de gebeurtenis en jouw succesvolle reactie. Dat wil je ‘het gebaande pad’ laten worden, zodat je volgende keer weer zo reageert. Aan dat gebaande pad moet het label ‘succes’ komen te hangen, zodat je in een volgende situatie automatisch op die manier handelt. Dat is het einddoel.

Je kunt je brein ook voor de gek houden door je lichaamshouding aan te passen. Moet je een lastig telefoontje plegen? Ga dan eens staan. Dat geeft een gevoel van lichamelijk en psychologisch overwicht, ook al kan de ander je niet zien. Lach tegen de telefoon. Wie lacht lijkt zelfverzekerder en zelfbewuster en wordt met meer respect behandeld. Dat merkt niet alleen de ander, dat merk je zelf ook en via je onderbewuste geeft dit een boost aan je zelfvertrouwen.

Afhangende schouders, het vermijden van oogcontact en een gesloten houding zijn tekenen van onzekerheid. Wil je een zelfverzekerde uitstraling, ga dan rechtop zitten, doe je schouders naar achteren, maak oogcontact en lach met het hele gezicht. Ga voor een belangrijke vergadering of een sollicitatiegesprek een paar minuten op de wc staan met een rechte rug, je schouders naar achteren, je kin omhoog en je handen in je zij. Door het aannemen van zogenoemde ‘power poses’ stap je meer zelfverzekerd het kantoor binnen en zal je meer resoluut overkomen. Andersom werkt het ook. Als je voor die belangrijke afspraak in de wachtruimte in een hoekje ineengedoken met je smartphone gaat zitten spelen verlaag je je zelfvertrouwen. Dat heeft effect zowel op je gesprekspartner die je bij de receptie komt ophalen, als voor je eigen onderbewuste dat ervan overtuigd is dat je maar een klein, ielig mensje bent zonder kwaliteiten.

Ik noemde het al eerder, maar ook het inbeelden hoe je rolmodel zou handelen in jouw situatie kun je je zelfvertrouwen verhogen. Je vertelt je brein dat het kan. Je laat een manier zien waarop het mogelijk is en geeft je angstsystemen minder stokken om jezelf mee te slaan. Laat je inspireren door je helden, zonder hen op een voetstuk te plaatsen.

Je zelfvertrouwen is een overtuiging. Daarmee geldt alles wat ik in eerdere blogs heb verteld over het veranderen van je overtuigingen ook voor het veranderen van je zelfbeeld en je zelfvertrouwen.

Wanneer je je zelfvertrouwen hebt opgebouwd kan je het gaan verdedigen. Daarover gaat mijn blog volgende week. De week daarop vertel ik je hoe je je zelfvertrouwen in kunt zetten. Wil je zeker zijn dat je geen blog meer mist? Vul dan hiernaast (desktop) of hieronder (mobiel) je naam en emailadres in, dan ontvang je een mail wanneer er een nieuwe blog live staat!

Groeten,

Frank

Deze post (of een bewerking daarvan) is onderdeel van mijn boek ‘En nu echt!’. Klik hier voor meer info.

4 gedachtes over “Over het opbouwen van je zelfvertrouwen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.