Over het inzetten van je zelfvertrouwen

De afgelopen weken heb ik je verteld wat zelfvertrouwen is, hoe je het opbouwt en hoe je het verdedigt. Tijd om je zelfvertrouwen in te gaan zetten. Voor jezelf en voor anderen.

Je wil af van mensen die ten koste van jou, of achter je rug om van je profiteren. Andersom is het juist goed om een voorbeeld voor anderen te zijn. Zoals jij ook helden en rolmodellen hebt, kan jij dat ook voor iemand anders zijn. Laat anderen zich aan jou optrekken door je ervaringen te delen. Daar heeft niet alleen die ander wat aan, ook zal je jezelf beter voelen. Omdat je iemand geholpen hebt en omdat je je trots voelt. Je krijgt een shot serotonine. Je doet ertoe.
Net als dat je jezelf niet kleiner moet maken dan anderen, moet je je ook niet groter maken dan anderen. Het spelen van de ‘verhevene’ is hartstikke ingewikkeld, kost je energie en je wordt uiteindelijk ongelukkiger van. Zet anderen niet in je schaduw, maar zet ze juist in het zonnetje. Wees een held voor anderen. Deel je kennis. Sta niet boven anderen maar trek anderen mee omhoog. Dat geeft jou zelfvertrouwen. Het delen van geluk maakt gelukkiger. Maak je arena zo groot mogelijk en help anderen die van hen ook uit te bouwen. Geef mensen zelfvertrouwen. Of ze het aannemen is hun eigen zaak, maar jij kunt de eerste stap zetten.

Bouwen aan zelfvertrouwen is net als alle andere tips, trucs en voorbeelden niet makkelijk en het gaat al helemaal niet snel. Ook hier geldt: begin met de eerste stap en houd de eerste stappen klein. Beeld je in hoe je de volgende keer gaat reageren. Als je op feestjes bijvoorbeeld lastig contact legt met vreemden, verwacht dan niet dat je een ‘leuk, spontaan gesprek’ gaat voeren. Bepaal vooraf dat een simpel gesprekje, desnoods over het weer, met één iemand voldoende is. Wees tevreden als je dat gedaan hebt en beloon jezelf.
Zorg goed voor jezelf en stel niet te hoge eisen. Relax. Je hebt geen haast. Ga iets voor jezelf doen. Als je goed voor jezelf zorgt, vertel je jezelf dat je behoeften net zo belangrijk zijn als die van anderen. Daarmee vergroot je je eigenwaarde en je zelfvertrouwen.
Investeer in je persoonlijke groei. Lees boeken over persoonlijke groei. Schrijf je in voor een cursus assertiviteit, zelfrespect, stressmanagement, zelfbeheersing, timemanagement of communicatieve vaardigheden.

Doe wat je leuk vindt, wat je belangrijk vindt en waar je goed in bent op de manier die bij je past. Houd je doelen in het achterhoofd en zet stappen. Jezelf zijn, je passie uitoefenen, kost zelfvertrouwen maar leuke dingen doen geeft zelfvertrouwen. Betaal de prijs voor je investering en geniet van wat het je oplevert. Als je doet wat je leuk vindt word je beter in waar je goed in bent. Laat dit principe voor je werken.

Benut je zelfvertrouwen zoveel mogelijk. Net als geld pas wat waard is als je het (goed) uitgeeft is zelfvertrouwen pas nuttig als je het inzet. Roep successen op in je herinnering, wees een voorbeeld voor anderen en geef je zelfvertrouwen een boost om vervolgens op de trap omhoog te stampen.
Die boost is hoogmoed, de overtreffende trap van zelfvertrouwen. Het duwtje in de rug. Heel nuttig om jezelf tijdelijk te stretchen buiten je comfort zone. In je stretch zone kun je met behulp van je talenten jezelf uitdagen en jezelf ontwikkelen.
Sommige mensen slaan daarin door en krijgen grootheidswaan. Als alles lukt kan je in een serotonine-rush het idee krijgen dat je alles kan. Dit kan tijdelijk nog best handig zijn, maar als het lang aanhoudt ga je tegen muren aan lopen. Gebeurt dat ook niet, of heb je het niet door, kan je doorschieten naar het vierde niveau: grootheidswaanzin. Door je gevoel van macht en status denk je alles te kunnen en je doet dan ook alles. Dictators hebben hier nogal eens last van. Ze hebben veel bereikt, worden op handen gedragen en zijn ervan overtuigd dat zij en alleen zij weten wat het beste is voor het volk. De besluiten worden steeds extremer en ze trekken steeds meer macht naar zich toe. Ze slaan door. Dit leidt er uiteindelijk toe dat het volk, of andere landen zich tegen hen keren en ze het veld moeten ruimen. Na hoogmoed komt dus inderdaad de val.

Je mate van zelfvertrouwen bepaalt de omvang van je comfort zone. Hoe minder zelfvertrouwen, hoe kleiner je comfort zone.
Heb je veel zelfvertrouwen, is het veel makkelijker jezelf te zijn in verschillende omgevingen. Als je zelfvertrouwen hebt en je kunt jezelf verdedigen dan kun je eerlijk zijn, kun je lekker in je vel zitten en tevreden zijn met jezelf. Ook als er eens iets mislukt, je verliest of je zelfs laatste wordt. Daarmee is veel zelfvertrouwen niet synoniem voor arrogantie of verwaandheid. Arrogantie betekent dat je jezelf op een voetstuk plaatst en je je beter of belangrijker voelt dan anderen. Je laat anderen zich minderwaardig voelen. Het verschil zit ‘m dus in hoe je je vergelijkt met anderen.
Jij bent jezelf en je kan alleen maar je best doen om daar zoveel mogelijk uit te halen binnen de kaders die je zelf stelt.
Remmende factor 28 is egoïsme en verwaandheid. Zoals ik daar ook al schreef, is een zekere mate van egoïsme (aan jezelf denken en voor jezelf op komen) zeker wel gewenst. Net als een dosis schijnbare arrogantie (veel zelfvertrouwen) om jezelf over drempels heen te duwen.

Dat betekent zeker niet dat je gaat liegen, bedriegen of anderen gaat schaden. Integendeel. Het vereist kwetsbaarheid en eerlijkheid. Daar gaat mijn blog volgende week dan ook over. Wil je zeker zijn dat je geen blog meer mist? Vul dan hiernaast (desktop) of hieronder (mobiel) je naam en emailadres in, dan ontvang je een mail wanneer er een nieuwe blog live staat!

Groeten,

Frank

Deze post (of een bewerking daarvan) is onderdeel van mijn boek ‘En nu echt!’. Klik hier voor meer info.

Een gedachte over “Over het inzetten van je zelfvertrouwen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.