Blog

Over het opbouwen van je zelfvertrouwen

Vorige week las je over wat zelfvertrouwen is en hoe het werkt. Deze week vertel ik je meer over hoe je het opbouwt zodat je het kan inzetten op het moment dat je het nodig hebt.

Je kunt je brein trainen, voor de gek houden zelfs. Dat kun je ook toepassen op je zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen komt vanuit jezelf. Het is een onbewust gevoel dat je via je bewuste kan veranderen door er bewust mee bezig te zijn. Je zelfbeeld is te veranderen door je onderbewuste een beeld voor te spiegelen dat positiever is dan je huidige zelfbeeld. Lees verder Over het opbouwen van je zelfvertrouwen

Over je zelfvertrouwen

Vorige week schreef ik over assertiviteit. Dat assertief gedrag je steeds makkelijker af gaat komt doordat je zelfvertrouwen stijgt. En voor assertiviteit is het handig om voldoende zelfvertrouwen beschikbaar te hebben. Dat is een opwaartse spiraal. Assertiviteit en zelfvertrouwen versterken elkaar. Subassertiviteit en passief agressief gedrag zijn vaak een teken van een gebrek aan zelfvertrouwen. Agressiviteit vaak ook. Zelfs mensen die pesten hebben vaak een probleem met hun zelfvertrouwen. Je gebruikt anderen om jezelf hoger te plaatsen en gebruikt agressie om je doel te bereiken.

Als je veel zelfvertrouwen hebt, staat de mate van succes los van je zelfvertrouwen. Je weet dat je het kan en dat je goed bezig bent. Een tegenslag is slechts een hobbeltje op de weg, geen eindpunt. Je weet dat je het resultaat gaat halen, alleen niet wanneer. Het geeft je doorzettingsvermogen.
Andersom is het bij weinig zelfvertrouwen zo dat de kleinste tegenslag er voor zorgt dat je opgeeft. De selffulfilling prophecy. Zie je wel dat (ik) het niet kan! Lees verder Over je zelfvertrouwen

Over voor jezelf opkomen (assertiviteit dus)

Door voor jezelf op te komen en je eigen weg te gaan kom je verder op de weg die jij wil volgen. Als je goed weet wie je bent, waarom je doet wat je doet en wat bij jou stress veroorzaakt ben je beter in staat de juiste keuzes te maken, om niet te handelen naar de verwachtingen van anderen, maar echt te voelen wat je zelf wil doen en ook beter je grenzen aan te geven. Als je weet wat echt belangrijk voor je is kan je je daar op focussen zonder bang te zijn al die andere dingen te missen en bang te zijn wat anderen daar van vinden. Jij weet dat je die kant op wil, dat je dat wil doen en wat dat je brengt. Daar kan niemand je vanaf houden.

Dat klinkt allemaal heel egoïstisch. En dat is het ook. Maar je functioneert nu eenmaal beter als meer naar jezelf luistert. Dat betekent niet dat je dat allemaal alleen hoeft te doen. Integendeel zelfs. In mijn blog over waarom je zou willen veranderen heb ik al beschreven hoe belangrijk is om samen te werken, je doelen te delen en te praten over wat je bezighoudt.
Je kunt een ander betrekken bij je plan om zo een ‘verplichting’ te creëren. Maar je kan ook een wekker zetten, herinneringen in je agenda zetten, of stickers of plakbriefjes plakken. Als het je maar herinnert aan het doel dat je hebt.

Hoe mooi je doelen ook zijn en hoe goed je jezelf inmiddels ook kent, als jij niks doet gebeurt er niks. Ik heb je verteld over hoe je regie kunt nemen, hoe je kunt beginnen met kleine stapjes en focus moet hebben op de juiste dingen. Je moet assertief zijn. Maar wat is assertiviteit? Voordat ik je dat ga vertellen vertel ik je eerst wat assertiviteit niet is. Lees verder Over voor jezelf opkomen (assertiviteit dus)

Over jezelf kennen

Je hebt kwaliteiten en je grootste kwaliteiten zijn ook je grootste valkuilen. Het is de kunst dingen te doen vanuit je kwaliteiten en zo min mogelijk last te hebben van je valkuilen en allergieën. Door je kwaliteiten, je talenten en je drijfveren zo goed mogelijk in te zetten zit je het meest ‘in je kracht’ (al heb ik een hekel aan mensen die iedereen maar ‘in hun kracht willen zetten’). Ook kost alles dan minder energie, heb je meer lol en lever je meer op. Je hebt je kwaliteiten altijd bij je en met je kwaliteiten heb je alles bereikt waar je nu bent. Daarmee heb je alle problemen en uitdagingen die achter je liggen overwonnen.
Het is dan ook belangrijk jezelf te kennen, zodat je zo goed mogelijk gebruik kunt maken van je kwaliteiten en je valkuilen kunt omzeilen. Je kunt gericht werken aan je ontwikkelpunten en weet wanneer iemand in je allergiezone zit. Lees verder Over jezelf kennen

Over de beste versie van jezelf

Natuurlijk ben jij de beste versie van jezelf. Wie zou dat anders zijn? Niemand is beter in jou zijn dan jij. En als je gelukkig bent is er geen enkele reden om wat dan ook aan jezelf te veranderen. Zolang je ook voldoende reden hebt om aan te nemen dat je dat morgen en overmorgen ook nog bent.

De meeste mensen richten zich op de korte termijn tevredenheid. Geld, spullen, goeie baan. Terwijl het naast de korte termijn ook gaat om lange termijn tevredenheid en een zinvol leven, zoals Aristoteles het stelde. De ‘beste versie van jezelf’ gaat dan ook over al die drie voorwaarden. Lees verder Over de beste versie van jezelf

Over verdachte en verboden woorden

Je kunt jezelf met je eigen taalgebruik letterlijk op andere gedachten brengen. Dat kan tegen je werken en dat kan je voor je laten werken. Zoals je weet snapt je brein er toch niks van, dus maak daar handig gebruik van.

Er is een aantal woorden dat je maar beter helemaal nooit meer kan gebruiken. Als je een van deze woorden uitspreekt, of je hoort iemand anders het gebruiken moet je opletten. Want wat bedoelt hij of zij nou te zeggen? Lees verder Over verdachte en verboden woorden

Over hoe je je brein voor de gek kunt houden

Je bent al goed onderweg. Je weet dat je brein geen onderscheid kan maken tussen werkelijkheid en fictie. Je weet dat het grootste deel van je gedrag onbewust wordt gestuurd.
Je bent een drugsverslaafde maar kunt jezelf ook foppen met een placebo.

Je kent het placebo-effect wel: mensen kunnen beter worden van een pilletje waar geen werkzame stoffen in zitten. Ze worden beter enkel omdat ze een pilletje hebben gekregen en het brein aan pilletjes de betekenis van genezing koppelt. De patiënt voelt zich al direct beter. Dit effect kun je ook op jezelf toepassen zonder pilletjes. Je kunt je brein voor de gek houden. Lees verder Over hoe je je brein voor de gek kunt houden

Over het veranderen van je overtuigingen

Vorige week heb ik je geholpen je nieuwe, gewenste overtuigingen te vinden. Nu je je nieuwe overtuiging weet, kan je beginnen met je verandering.
Je overtuigingen zijn een resultaat van je conditionering. Gelukkig ben je er tenminste van overtuigd dat je je gedrag kunt veranderen. Anders was je dit niet aan het lezen. Je bent misschien nog sceptisch en vraagt je af of het allemaal gaat lukken. Dat is goed, dan ben je er nog bij met je bewuste. En dat heb je nodig.

Als je weet dat je je brein kunt trainen en zo je gedrag kunt beïnvloeden kun je dat bewust gaan doen. Dat kan door te oefenen, mantra’s op te zeggen, jezelf in situaties te brengen waar je het nodig hebt. Te stoppen met het verkeerde gedrag en te starten met het goeie. Houd het een tijdje vol en je bent er. Ongeveer. Lees verder Over het veranderen van je overtuigingen

Over de overtuiging die je wil veranderen

Doen wat je gisteren deed betekent dat je krijgt wat je gisteren had. Zolang het patroon niet doorbroken wordt blijft het resultaat hetzelfde. En dat wil je niet. Maar dat betekent dat je tegen je gewoonten, tegen je natuur in moet gaan. Je gewoonten zijn je gewoonten geworden door het vaak te doen en blijkbaar heeft deze manier van handelen je tot nu toe gebracht waar je bent en dat is op zijn minst een plek waar je nog leeft. Dus aan je primaire behoeften is voldaan. Maar als je verder kijkt zijn er waarschijnlijk nog veel meer positieve dingen te noemen over de plek waar je bent. Waarschijnlijk heb je een huis, familie, vrienden, een baan. Kijk eens om je heen wat je allemaal al bereikt hebt.
Dat komt allemaal door jouw gedrag.
En toch is er blijkbaar een deel van dat gedrag waarvan je het idee hebt dat het je tegenhoudt. Dat het staat tussen de plek waar je bent en waar je zou willen zijn.
Ergens moet je iets anders gaan doen dan hoe je het gisteren deed. Lees verder Over de overtuiging die je wil veranderen

Over hoe creativiteit hard werken is

Door continu ‘aan’ te staan kom je nooit tot rust en word je nooit creatief. Alleen zijn is niet genoeg. Sterker nog, alleen maar alleen zijn en in een hutje op de hei voor je uit gaan zitten staren maakt je niet creatief. Het is beste om de afwisseling te zoeken tussen het verzamelen van informatie, de interactie met anderen om hun afwijkende ideeën en zienswijzen om vervolgens alles te laten bezinken en op een rijtje te zetten zorgt er voor dat je uiteindelijk tot die nieuwe inzichten komt. Of, kan komen, eigenlijk. Dat vergt discipline. Discipline om gestructureerd de juiste informatie te verzamelen, tegenspraak te organiseren en je vervolgens af te sluiten en jezelf echt tot rust te laten komen. En wees dan niet teleurgesteld als er niets gebeurt. Herhaal de cyclus. Slaap er nog een nachtje over. Vorige week vertelde ik je over de verschillende typen hersengolven. Nu vertel ik je hoe je die in kunt zetten. Lees verder Over hoe creativiteit hard werken is