Over hoe je titel nooit past

Op LinkedIn heet ik ‘Versneller’. Niet omdat ik dat ben, maar omdat ik dat doe: het versnellen van de ontwikkeling van mensen en organisaties. De boel in beweging brengen en organisaties duurzame veranderkracht geven. Dat hebben we allemaal in dat ene woord willen verstoppen.

Eigenlijk hou ik niet zo van functietitels. Zeker niet van titels die uit een standaardlijstje komen. Die zijn namelijk zo algemeen dat ze op iedereen niet passen. Ik had mezelf ook ‘consultant’ kunnen noemen. Of ‘facilitator’. ‘Programmamanager’ misschien. Of ‘coach’. Past allemaal, maar allemaal net niet.

Gisteren had ik een vriend aan de telefoon. Hij werkt als zelfstandige en zijn opdracht loopt af. Hij is aan het stoeien met zijn CV en het vinden van een nieuwe opdracht. Hij zat te tobben met de titel die hij erboven moest zetten. Ik heb hem geadviseerd er helemaal geen titel op te plakken, maar een missie, een ‘why’. Het gaat de lezer van een CV erom dat zij (of hij) het profiel herkent dat zij zoekt. Niemand zoekt een ‘consultant’ of een ‘projectmanager’. Het is een beetje als die Royal Club reclame: “Doe maar een frisje”. Wees dan niet teleurgesteld als je iets krijgt wat je helemaal niet wil. Mensen die geen keuzes maken geven zich over aan dat wat er gebeurt. Zo kun je niet leven. Kies! Je bent wat je kiest.

Zowel als je een baan zoekt als wanneer je een nieuwe collega aan het rekruteren bent is het raadzaam specifiek te zijn. Dat betekent juist niet dat je een titel van de plank haalt en een standaard functieprofiel overschrijft. Zoek je een nieuwe werkgever, denk dan na over wat je werkelijk zoekt en wat jouw bijdrage is. Die twee wil je bij elkaar brengen. Niet alleen maar een titel en een salaris. Ben je op zoek naar een nieuwe collega kijk dan hoe die aansluit op jullie cultuur en of de overtuigingen overeen komen met jullie waarden. Het gaat om de connectie onder water.

Op LinkedIn heb ik in de kopregel staan: ‘Creatieve versneller van ontwikkeling’. Dat vat voor mij samen waar ik voor sta. Het gaat nog iets verder dan de Versneller alleen, ik heb er nog twee dingen aan toegevoegd, omdat dat aangeeft hoe (how) ik mijn werk doe en waar ik mij op richt (what).

Je bent niet het label dat je draagt. Je hebt competenties en overtuigingen, je vertoont gedrag op je werk, maar je bent een mens, met een identiteit en een doel. Je hebt wensen, voorkeuren, een persoonlijkheid. Dit veroorzaakt je gedragingen. Je hebt voorkeursgedrag dat in meer of mindere mate afwijkt van het gedrag dat je dagelijks laat zien door prikkels vanuit je omgeving.
Een goeie manager of recruiter houdt hier rekening mee. Die zoekt niet naar de kandidaat met de meeste ‘hits’ op bepaalde zoekwoorden, maar leest tussen de regels. Je zoekt een cultural fit en en persoonlijke match. En bovendien iemand die een uitdaging vindt in de baan die je aanbiedt. Niet iemand die diezelfde klus al vijftien jaar heeft uitgevoerd. Je wil energie in je team, energie vanuit een flow: de balans tussen vaardigheid en uitdaging. Je wil ook niet zomaar een ‘geel’ of ‘rood’ persoon, je kijkt naar een bepaalde combinatie van eigenschappen en voorkeuren.

Teamontwikkelprogramma’s bij klanten start ik bijna altijd met de verbinding tussen de strategie en de drijfveren van het team. What’s in it for them? Wat betekent die strategie voor hen zelf? En weten de teamleden eigenlijk wel wat hen drijft? In hoeverre kennen zij zichzelf? Hebben zij inzicht in elkaars talenten, voorkeuren en drijfveren? Pas wanneer deze vragen beantwoord zijn kan er gestart worden met het werkelijk gaan realiseren van een verandering, wat deze ook moge zijn.

Voorkom dat je ‘een pinguin in de woestijn’ wordt, zoals een ex-collega van mij schreef. Of dat je die werft. Kijk verder dan het label. Bedenk waarom je de stap zet. Waarom je het wil. Wat je ermee wil bereiken. Laat je niet in een keurslijf stoppen en laat jezelf zien. En als je hulp nodig hebt, bel me dan.

Groeten,

Frank

2 gedachtes over “Over hoe je titel nooit past

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.