Over de overtuiging die je wil veranderen

Doen wat je gisteren deed betekent dat je krijgt wat je gisteren had. Zolang het patroon niet doorbroken wordt blijft het resultaat hetzelfde. En dat wil je niet. Maar dat betekent dat je tegen je gewoonten, tegen je natuur in moet gaan. Je gewoonten zijn je gewoonten geworden door het vaak te doen en blijkbaar heeft deze manier van handelen je tot nu toe gebracht waar je bent en dat is op zijn minst een plek waar je nog leeft. Dus aan je primaire behoeften is voldaan. Maar als je verder kijkt zijn er waarschijnlijk nog veel meer positieve dingen te noemen over de plek waar je bent. Waarschijnlijk heb je een huis, familie, vrienden, een baan. Kijk eens om je heen wat je allemaal al bereikt hebt.
Dat komt allemaal door jouw gedrag.
En toch is er blijkbaar een deel van dat gedrag waarvan je het idee hebt dat het je tegenhoudt. Dat het staat tussen de plek waar je bent en waar je zou willen zijn.
Ergens moet je iets anders gaan doen dan hoe je het gisteren deed.

In mijn blog over hoe je bewuste keuzes maakt heb ik je aan de hand van de logische niveaus van Dilts en Bateson uitgelegd hoe je gedrag voortkomt uit je missie en je identiteit en hoe je overtuigingen vervolgens bepalen hoe je je competenties inzet.
Over het bepalen van je missie en je doelen heb ik al een boek geschreven. Mijn nieuwe boek waar deze blogs een onderdeel van zijn gaat over je gedrag en je overtuigingen.

Je wil een ander effect van je gedrag. Je wil in bepaalde situaties, op bepaalde stimuli, anders reageren. Daarvoor moet je je gedrag veranderen, maar je gedrag wordt bepaald door je overtuigingen.

Voordat je je overtuigingen kan gaan veranderen moet je weten welke gedrag je zou willen vertonen. Dan kan je op zoek gaan naar de overtuigingen die dat gedrag veroorzaken. Die overtuigingen zal je moeten aanpakken. Bedenk wat je zou moeten geloven om je gewenste gedrag te vertonen, om daarmee je gewenste effect te bereiken. Zodra je daar achter bent kun je aan de slag!

Je gedrag kun je, net als je hartslag, je bloedsomloop je spijsvertering, niet sturen. Een actie is een reactie op een stimulus, via je labeling. Zie mijn blog over wie jouw keuzes maakt, over stimulus en respons en vrije wil. Wat we wel kunnen is leren van ons gedrag, bewust acteren (een rol spelen) en reflecteren om daarmee de overtuigingen en labels te veranderen. Het is het bijsturen van een olietanker.

Als het wringt zit je goed. Het moet lastig zijn je gewenste overtuiging hardop uit te spreken tegen iemand. Pak de remmende factoren er bij en bepaal van welke van de factoren jij last hebt. Welke schuurt als je ‘m leest? Mooi, die moet je hebben.

Stel dat je altijd onenigheid hebt met die ene collega van die andere afdeling. Als ze er aan komt begin je al te zuchten. Daar heb je haar weer.
Je wil je gedrag veranderen. Je wil neutraler op haar reageren.
Je huidige gedrag is dat je kortaf bent, altijd een salvo feiten paraat hebt om iedere opmerking mee te pareren en als ze weg is zet je je netwerk in om achter haar rug om je gelijk vooraf al te halen. Wat denken ze wel.
Je onderliggende overtuigingen zijn bijvoorbeeld de volgende:

  • Ze snapt er niks van.
  • Die hele afdeling kan ook eigenlijk niks.
  • Sterker nog, waarom bestaat die afdeling eigenlijk?
  • Ze gaan alleen maar voor hun eigen belang.
  • Omdat ze weten dat ze niks bijdragen.
  • Nee, dan ik! Ik ben fantastisch. Het bedrijf zou echt niet zonder mij kunnen.
  • Maar daar houden zij niet van. Dat zien ze. En ze weten dat het zo is.

Achterin je hoofd fluistert een stemmetje dat dit niet zo constructief is. Dat je voor hetzelfde bedrijf werkt en er maar beter wat van kan maken. En misschien is je superego wel iets teveel bezig om de eigen positie te verdedigen. Je besluit je gedrag aan te gaan passen door aan je overtuigingen te werken.

Het gewenste effect van je gedrag is dat jullie samenwerken, elkaar begrijpen, elkaar informeren en problemen in een vroeg stadium samen aanpakken.

Het gedrag dat daar bij hoort is dat je je open stelt voor haar standpunten. Dat je luistert, neutrale wedervragen stelt en actief op zoek gaat naar de gezamenlijke winst (win-win). Je accepteert dat de doelen misschien niet dezelfde zijn, maar gaat op zoek naar wat er wel goed gaat.

Daarvoor heb je nieuwe overtuigingen nodig. Bijvoorbeeld:

  • Ze (die afdeling) zijn er niet op uit de boel te verzieken.
  • Er bestaan immers geen slechte mensen en zelfs geen slechte intenties.
  • Jij bepaalt niet welke afdelingen wel en niet mogen bestaan.
  • Zij hebben ook een belang.
  • En dat belang zou, net als jouw belang en dat van jouw afdeling, moeten bijdragen aan het bedrijfsbelang.

Je kunt op zoek gaan naar hun drijfveren en overtuigingen, zodat je beter begrijp waar hun gedrag vandaan komt. Ga eens een echt gesprek aan met die collega.

Met je nieuwe, gewenste overtuigingen onder de arm kan je je overtuigingen gaan veranderen. Hoe je dat doet, lees je volgende week.

Groeten,

Frank

Wil je zeker zijn dat je geen blog meer mist? Vul dan hiernaast (desktop) of hieronder (mobiel) je naam en emailadres in, dan ontvang je een mail wanneer er een nieuwe blog live staat!

Deze post (of een bewerking daarvan) is onderdeel van mijn boek ‘En nu echt!’. Klik hier voor meer info.

Een gedachte over “Over de overtuiging die je wil veranderen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.