Over hoe creativiteit hard werken is

Door continu ‘aan’ te staan kom je nooit tot rust en word je nooit creatief. Alleen zijn is niet genoeg. Sterker nog, alleen maar alleen zijn en in een hutje op de hei voor je uit gaan zitten staren maakt je niet creatief. Het is beste om de afwisseling te zoeken tussen het verzamelen van informatie, de interactie met anderen om hun afwijkende ideeën en zienswijzen om vervolgens alles te laten bezinken en op een rijtje te zetten zorgt er voor dat je uiteindelijk tot die nieuwe inzichten komt. Of, kan komen, eigenlijk. Dat vergt discipline. Discipline om gestructureerd de juiste informatie te verzamelen, tegenspraak te organiseren en je vervolgens af te sluiten en jezelf echt tot rust te laten komen. En wees dan niet teleurgesteld als er niets gebeurt. Herhaal de cyclus. Slaap er nog een nachtje over. Vorige week vertelde ik je over de verschillende typen hersengolven. Nu vertel ik je hoe je die in kunt zetten.

De wekker gaat, de mail wordt gecheckt, kinderen wakker maken, onder de douche, kinderen aankleden, ontbijten, kinderen naar school, zelf naar werk, meeting in, meeting uit, mails beantwoorden, een presentatie, klanten bellen, actielijsten afwerken, shit, half zes, naar huis, kinderen net op tijd van de BSO halen, eten, kinderen naar bed, opruimen, even lekker rustig TV kijken, naar bed, morgen weer een drukke dag voor de boeg!

Een typische dag ziet er zo uit:

Een typische dag

Op deze manier is de boog continu gespannen en zal er weinig creatiefs gebeuren op het werk. Allemaal bèta- of zelfs gamma-golven, allemaal kleine problemen oplossen met kleine oplossingen. Maar echt hoogdravend wordt het nooit. ’s Avonds even stoom afblazen en dan rustig het bedje in.

Het erge is dat de werkelijkheid helaas nog erger is. Want we beginnen de dag met het grabbelen naar onze telefoon op het nachtkastje om, nadat we de wekkerfunctie hebben uitgezet, een rondje mail, Whatsapp en social media te doen. Dat rondje herhalen we elke zoveel minuten op ons werk. Onderweg veroorzaken we nog en paar keer een schrikreactie bij onszelf en onze medeweggebruikers terwijl we ook dat ene berichtje nog even sturen, posten of liken. Thuis klappen we de laptop weer open en doen nog een rondje rode bolletjes. De laatste ronde doen we nadat we het nachtlampje uitgeknipt hebben en onze wekker hebben gezet. Zelfs tijdens vakanties gaat de laptop mee en wordt er eindeloos gemaild, gebeld en gescrolld. Om maar niks te missen.

Een gemiddelde dag

Er is geen enkel moment van rust. De hersenen draaien op volle toeren. Dit zorgt er voor dat er geen ruimte is om dingen te laten bezinken en tot nieuwe inzichten te komen. Ook de avond is niet meer veilig, waardoor de nachtrust ook beïnvloed wordt. In extreme gevallen leidt dit tot slapeloosheid of zelfs psychische stoornissen, maar op zijn minst wordt er nooit meer iets slims bedacht.

De ideale dag ziet er zo uit:

De ideale dag

Na een goede nachtrust is het ochtendritueel altijd een gehaast en een kwestie van jongleren met broodtrommels, tandenborstels en gymtassen. Bij mij in ieder geval wel. Maar daarna is er rust. Rustig naar het werk rijden met een muziekje aan, of even gaan sporten. De dag doornemen en kijken wat de belangrijke dingen zijn die echt vandaag moeten gebeuren. Dan de mail, de telefoontjes en de meetings. Zorg er voor dat je de belangrijkste meetings, presentaties of moeilijke dossiers in de ochtend afwerkt, want dan heb je de meeste energie. Lunchpauze moet lunchpauze zijn. Tenminste niet op de werkplek, het liefst echt in een andere omgeving. Dan nog even knallen in de middag, spullen afmaken en op tijd naar huis. En wat niet af is, dat komt morgen wel. Lekker koken en eten, de dag bespreken (vertel elkaar waar je dankbaar voor bent), en dan de kinderen naar bed. Ook hier komen weer wat acrobatische skills voorbij met acts met shampoo, borstels en pyjama’s. Ook dit kan aan mij liggen. Zelf vind ik het heerlijk om later op de avond de laptop nog even open te klappen en nog wat werk te doen. Zonder afleiding, zonder antwoord op mails, even een presentatie uitwerken of een concept bedenken.

Door de schommelingen in de frequentie van de hersengolven gedurende de dag is de kans groter dat er op die dag werkelijk slimme dingen bedacht worden. Om zelf verder te komen, om je werkgever verder te helpen, misschien zelfs om de wereld te redden. Je weet het niet.

Hoe drukker je bent, hoe meer tijd je nodig hebt om bij te komen. Je hebt een balans nodig. Je cortisolniveau moet dalen. Ook hebben je hersenen tijd nodig om alle nieuwe informatie te verwerken en ‘op te ruimen’. Slaap is een van de belangrijkste oplaadpunten, juist omdat je hersenen dan in de delta-staat de bergen nieuwe data in de juiste bakjes kunnen opruimen. Doe je dat niet, wordt het een rommeltje daarboven en kom je in de problemen.

Verzamel mensen om je heen waarmee je een goeie discussie kunt voeren. Lees verschillende soorten artikelen uit media die je anders misschien niet zou lezen. Maak een prikbord, houd een notitieblokje bij je of gebruik OneNote, Pinterest of de notities in je telefoon. En ga dan naar een rustige plek om alles uit te werken. Niet in één ruk door, maak tussendoor een wandeling, ga strijken. Leg je werk even aan de kant, laat het even bezinken. Ga een biertje drinken. Dat betekent niet dat je weer even snel rode bolletjes weg kan gaan werken en al je timelines af kan gaan scrollen op zoek naar kattenfilmpjes en hoogtepunten in het leven van je buurman. Door de dopamine slaan je hersenen op hol en stijgt de frequentie van je hersengolven. Laat de tijd verloren gaan, dan is deze veel meer waard.
Deel vervolgens je ideeën, praat erover en zoek feedback. Door je verhaal te pitchen wordt het scherper. Het kan zijn dat je niet tevreden bent over je pitch als je ‘m uit je eigen mond hoort. Het kan ook zijn dat je in je pitch dingen zegt die je zelf nog niet hebt bedacht. Schrijf deze snel op en neem ze mee in je volgende ronde van bijwerken.

Door je gedachten op te schrijven ben je ze kwijt en hoef je ze niet meer te onthouden. Dit creëert ruimte in je brein. Zoals een computer dingen weg kan schrijven uit het werkgeheugen naar de harde schijf, kan jij dit ook doen. Door het op te schrijven hoef je er niet bewust mee bezig te zijn en geeft je brein je de ruimte om aan nieuwe dingen te denken. Ondertussen heb je de informatie door deze op te schrijven via je visuele schors doorgegeven aan je onderbewuste en ligt het vast in je geheugen. Mooi trucje om je brein te misleiden. Dat briefje waar je het op hebt geschreven kan je dus best kwijtraken. Als het echt belangrijk is komt het wel terug.

Het is continu schakelen tussen alfa- en thèta-golven. Met af en toe wat bèta en gamma en soms ook delta. Werken, actie, rust en slaap. Informatie verzamelen, herschikken, toetsen, uitwerken, bekijken en bijschaven.

Groeten,

Frank

Meer over dit onderwerp:
Over nieuwsgierigheid en outside the box denken
Over het nut van creativiteit
Over het stimuleren van je creativiteit
Over technieken om buiten de box te gaan
Over alleen zijn
Over de processorsnelheid van je hersenen

Wil je zeker zijn dat je geen blog meer mist? Vul dan hiernaast (desktop) of hieronder (mobiel) je naam en emailadres in, dan ontvang je een mail wanneer er een nieuwe blog live staat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.