Over het nut van creativiteit

Mijn blogs gaan over verandering. Over dingen anders doen dan gisteren omdat er iets is dat je anders wil doen dan gisteren. Niet op de automatische piloot dingen telkens maar hetzelfde doen. Niet telkens in dezelfde valkuilen stappen. Niet telkens hetzelfde gedrag vertonen dat voortkomt uit je conditionering. Het moet anders. Je hebt nieuw gedrag nodig. Je moet bestaande denkpatronen doorbreken en op zoek gaan naar nieuwe wegen. Je hebt creativiteit nodig, nieuwsgierigheid naar het onbekende.

In een snel veranderende wereld zijn de gebaande paden niet goed genoeg om de concurrentie voor te blijven. Ook voor je eigen ontwikkeling en het oplossen van problemen kom je er niet met de oplossingen van gisteren. ‘Outside the box denken’ is superhip. Vorig jaar schreef al over wat het is en waar het vandaan komt. Maar waarom zou je buiten die doos gaan?

Outside the box denken kan hartstikke handig zijn als je in een situatie verzeild bent geraakt waar de voor de hand liggende oplossingen niet toereikend zijn. Maar voordat je buiten de box gaat denken moet je eerst bepaald hebben of de oplossingen die in je box zitten niet gewoon werken. Outside the box denken is natuurlijk heel cool en het klinkt super hip, maar het kost veel meer energie, tijd en aandacht dan inside the box denken.

Inside the box denken is je automatische piloot. Is handelen vanuit je overtuigingen, je ervaring en je kennis. Het is je eerste ingeving. Je Pavlovreactie. Je onbewuste gedrag (95% van je gedrag dus) is inside the box. In je comfort zone. Zoals ik in deel I uitgelegd heb is dit hartstikke verklaarbaar en ook hartstikke handig.
Outside the box denken gaat tegen je primaire angsten in. Je doet iets waarvan je de uitkomst niet kent en kunt falen. Bovendien doe je het anders dan hoe het gebruikelijk is en wie weet wat anderen van je gaan vinden.

Creativiteit gaat ook over jezelf uiten. Je laten horen. Je jezelf zijn. Je maakt gebruik van je talenten. Je creëert, je maakt iets en je laat iets achter. Je hebt betekenis, je maakt een verschil. Je volgt je eigen pad. Je bent uniek. Je laat je niet leiden door conventies. Je laat je niet gek maken.
Het vereist lef, durf en moed maar geeft ook zelfvertrouwen. Je voelt je vrijer, authentieker. Het maakt je een gelukkiger mens. Niet voor niets geef ik hier ook training in. In de wereld die continu verandert, contingent is, is vernieuwing de weg naar overleven. Ondanks dat het soms eng aanvoelt zou het juist goed moeten voelen. En dat doet het ook als je de juiste problemen aanpakt. De problemen die je wil hebben.

Zoek niet altijd naar problemen. Stel niet alles ter discussie. Sommige dingen zijn gewoon zo en zijn het uitzoeken niet waard. Twee plus twee is vier. Twee atomen waterstof samen met een atoom zuurstof maakt water. Daar hoe en we ons niet over af te vragen hoe dat komt, waarom dat zo is, het is zo. Het is de werkelijkheid. En het oneens zijn met de werkelijkheid is nu eenmaal verspilde energie. Er is geen reden dat het zo is. Sterker nog, alles is zo omdat dit zo is. Ga dat dan niet ter discussie stellen en outside the box benaderen. Is zonde van je energie. Totdat daar voor jou juist de uitdaging ligt. Vooruitgang komt uit het ter discussie stellen van het bestaande.

De belangrijkste manier om tot die nieuwe inzichten te komen is dus je open te stellen voor nieuwe dingen, bestaande kaders ter discussie te stellen en nieuwsgierig te zijn. Contemplatie of gecontroleerde overdenking kan hierbij helpen. Het belangrijkste is dat outside the box denken zich niet laat afdwingen, maar dat je het alleen maar kunt stimuleren. Daarover lees je volgende week.

Groeten,

Frank

Wil je zeker zijn dat je geen blog meer mist? Vul dan hiernaast (desktop) of hieronder (mobiel) je naam en emailadres in, dan ontvang je een mail wanneer er een nieuwe blog live staat!

Deze post (of een bewerking daarvan) is onderdeel van mijn boek ‘En nu echt!’. Klik hier voor meer info.

Een gedachte over “Over het nut van creativiteit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.