Over een frame in de branding

Doordenkend en napratend over mijn blog van gisteren over rollen in de branding moet ik nog wel even een paar kanttekeningen plaatsen.

Het juist presenteren van jezelf, jezelf van je beste kant laten zien, dus bezig zijn met wat wel ‘personal branding’ wordt genoemd vind ik belangrijk. Ik schreef er september 2010 een blog over, waar ik ook al reactie op kreeg. Het is iets waar je alleen maar voor of tegen kunt zijn, lijkt het.
Jezelf actief in de etalage leggen, met een strik er om, is niet iets wat iedereen zichzelf zomaar ziet doen. Het is in de ogen van sommigen zelfs ethisch niet verantwoord om het te doen.
Laten we het dan eens van een andere kant bekijken. Laten we het eens nuanceren.

‘Reclamecoryfee’ Erik Kessels geeft zijn mening in een interview in Intermediair, die het wat mij betreft mooi verwoordt:

Zeker in de huidige arbeidsmarkt zal je er uit moeten springen. Of je dat nou ‘personal branding’ noemt, ‘jezelf profileren’, of dat je je gewoon netjes presenteert. Zonder dat je liegt of knollen voor citroenen verkoopt. Zorg er voor dat de door Kessels genoemde achtertuin op orde is. Maar zorg er ook voor dat de voortuin uitnodigt om naar de voordeur te stappen.
Frame jezelf. Maar doe dat wel goed. Eens geframed is altijd geframed en reframen is niet makkelijk. Onze Rijksoverheid schreef hier een mooie brochure over naar aanleiding van een kennismiddag die zij hielden. +1 dat ze dit dan ook met ‘het volk’ (we hebben er tenslotte voor betaald) delen. Interessant leesvoer.

De tweede belangrijke kanttekening is dat je goed op moet letten waar voor jou de grens ligt. Naast de mate waarin je mee gaat met de ontwikkelingen in social media, moet je voor jezelf een grens hebben wat voor jou de werkelijkheid is. Aan welke standaard jij wil voldoen. En waarom je dat eigenlijk wil. Het risico van een burn-out ligt op de loer. Als je jezelf gaat profileren als iemand die je eigenlijk niet bent, moet je acteren. Als je de lat hoger legt dan waar jij bij kan, overstrek je jezelf. Je kan nog zoveel bloemetjes bij de Praxis halen en in je achtertuin mikken, als de grond niet vruchtbaar is, gaat het niet groeien en blijf je Pokon strooien. En kan je weer naar de Praxis. Eerst Pokon halen, en uiteindelijk ook weer nieuwe bloemetjes.
Dat kost veel energie. Dat houd je over het algemeen maar een beperkte tijd vol. Je bent geen acteur, je bent jezelf. En jij bent belangrijk. En je bent iemand. En je wil wat. (En nu gaan we over vuur lopen!)

Hou die grens goed in de gaten. Verleg de nadruk af en toe, maar blijf dicht bij je werkelijke ik.

En misschien moeten we de term ‘personal branding’ proberen te reframen. Ik ga het rebranden naar ‘personal framing’.

Groeten,

Frank

Een gedachte over “Over een frame in de branding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.