Over hoe gewoon anders kan zijn

We hadden weer wat online besteld. De bel ging. Traphekje open, trap af, deur open. Hallo!? De bezorger stond alweer bij zijn auto, wilde alweer instappen. Haast. Snel weer terug, handtekeningetje, pakketje en zoef. De bezorger had helemaal geen PostNL-auto. Het pakketje was er wel van. De auto was van Bo-rent.

PostNL heeft het moeilijk. Ze reorganiseren, stellen dat weer uit. De postmarkt verandert hard en ze moeten mee. Maar de druk op de bezorger lijkt hoog. De kwaliteit matig. Er wordt gewerkt met flexibel inzetbare bezorgers, die geen tijd hebben, uitgemolken worden en hun werk niet als vak zien.

Er is nogal wat aan de hand…
Ik schreef een drieluik over de aanleiding hiervan. Technologie verandert de maatschappij voorgoed. De gevolgen voor organisaties zijn merkbaar. Maar de tegenbeweging is er ook al.

De hoeveelheid beschikbare data voor ons als consument wordt explosief groter. Alles is dus te vinden. Lang leve Google (en alle mafketels die er voor zorgen dat werkelijk over alles wel een website te vinden is). Maar tegelijkertijd zie je steeds minder bos door al die bomen.

D-reizen speelt daar leuk op in, door weer terug te gaan naar de basis. Niet meer alles zelf doen. Niet individueel. Niet eindeloos klikken, worstelend door lokprijzen die niet reëel zijn en websites die niet goed werken. Laat de specialist het werk nou maar doen. Maar wel met gebruik van alle moderne technologieën. Je kunt met D-reizen chatten, mailen, Twitteren, Facebooken, Google+-sen (wie doet dat eigenlijk?), maar ook bellen en zelfs gewoon lekker, ouderwets, op zaterdagmiddag op de vestiging langs komen. Met of zonder afspraak!

Mooi om te zien hoe een bedrijf wel mee gaat. Hoe zij de combinatie maakt tussen oud en nieuw. De keuze aan de consument laat, en voor iedere consument een passend medium beschikbaar heeft.
Wij zijn aan het kijken naar vakanties. Wij komen er ook niet uit. Misschien toch eens aan D-reizen vragen. Misschien wel gewoon er naar toe. We zullen vast even moeten wachten. Ze zullen vast slechte koffie hebben. We zullen misschien het gevoel krijgen dat we niet de beste deal hebben gesloten, maar zij wel goeie provisie scoren. Maar wel met lekker weinig stress. En als je zelf boekt blijft al helemaal dat gevoel hangen dat het misschien met nog een uurtje klikken goedkoper of beter had gekund. Uit handen geven aan specialisten. Best 2013.
En zo kan D-reizen toch weer geld verdienen.

Ze zullen de bevestiging wel mailen. En het zullen wel e-tickets worden. Sorry, PostNL… Maar onze vakantie begint nu al met minder stress.

Groeten,

Frank

3 gedachtes over “Over hoe gewoon anders kan zijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.