Over being compliant or not to be compliant

CompliantIk heb een aantal blogs geschreven over de zin en onzin van verandering. En over al dan niet procesgestuurd werken. In mijn vorige blog over PMO noemde ik als derde reden om serieus bezig te gaan met PMO ‘compliance’. Compliant zijn aan opgelegde wetten en regels is noodzaak. Compliancy aan interne regels en procedures is een keuze.

Je moet geen regels bedenken om te bereiken dat iedereen hetzelfde werkt. Wel kan je er voor kiezen iedereen hetzelfde te laten werken omdat je daar iets mee bereikt. Luister eens goed naar deze tekst.

Vanuit bewegingen in de arbeidsmarkt (flexibilisering, individualisering, jobhoppen, ZPP, je kent het rijtje inmiddels wel) is het verloop in organisaties hoger geworden. De uitwisselbaarheid van medewerkers moet dus omhoog. Daarnaast is er vanuit kostenbewustzijn een reden om niet al je personeel vast in dienst te hebben, maar ook een flexibele schil om je vaste kern te hebben.
Dat zijn redenen om volgens vaste procedures en richtlijnen te werken. Als je dat doet, verkort je de inwerktijd en verhoog je de kwaliteit van je dienstverlening. Verveling en het verschralen van rollen liggen op de loer, wat in combinatie met de eerder genoemde bewegingen op de arbeidsmarkt een extra groot risico is. Dus daar moet je rekening mee houden.
Maar een brede implementatie van PMO/P3O kan wel helpen op dit vlak. Met een uniforme, inzichtelijke en breed geïmplementeerde werkwijze binnen je projecten is het eenvoudiger nieuwe medewerkers aan te schakelen of uit te wisselen.

Ik noem het reden 3b.

Groeten,

Frank

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.