Over jouw rol in de branding

Ieder mens is een merk. Juridisch gezien al snel een beschermd merk ook trouwens. De meeste mensen doen hun eigen PR en marketing. Alleen lang niet iedereen doet dat actief. Sterker nog, meestal is men niet eens op de hoogte van het feit dat deze staftaak, naast finance & control (je rekeningen betalen) en inkoop (de boodschappen) bij henzelf is belegd. Natuurlijk kan je dit allemaal outsourcen. Veel gemakkelijker is het om zelf na te denken bij het neerzetten van de gewenste uitstraling in de markt.

Personal brandingHet kan zijn dat ik toevallig de juiste media scan, maar ik word doodgegooid met de term ‘personal branding’. En ik vind het een mooi concept. Het komt er op neer dat door het effectief inzetten van social media (LinkedIn, Facebook, Hyves, Twitter, blogs, persoonlijke pagina’s), je je eigen imago maakt. Er zijn zelfs boeken en cursussen over dit thema verschenen. En je kunt een MBA personal branding volgen.
Nu kan je natuurlijk denken dat je je persoontje pas hoeft te ‘branden’ wanneer je actief bent op de arbeidsmarkt, je op zoek bent naar een nieuwe baan. Omdat je potentiële nieuwe werkgever je voorafgaand aan je gesprek even googlet (is dat al opgenomen in de Van Dale?). In Duitsland heeft de overheid overigens onlangs besloten dat werkgevers Facebook daarvoor niet meer mogen gebruiken.

Maar de arbeidsmarkt verandert. Flexibilisering leidt tot individualisering. Of je nou meedoet en ZZP’er wordt of niet, van een werknemer wordt steeds meer verwacht dat hij resultaat levert. Kwaliteit gaat voor relatie. En in Het Nieuwe Werken is sturen op output bijna een randvoorwaarde. Je doet iets omdat je het kan. En je kan het pas als je dat hebt laten zien. Of je mee mag doen aan dat ene gave project hangt wel af van de projectmanager die je vraagt. Of niet.
Alles dat je de digitale wereld in slingert kan gevonden worden. Zelfs een groot deel van je afgeschermde informatie. Ga daar dus zorgvuldig mee om. Denk na wat je post. Bedenk wie het zou kunnen zien. Zelfs door niet te branden kan je al een statement maken. Immers, je kan daarmee de indruk wekken dat je niet op de hoogte bent van huidige ontwikkelingen en de heersende trends. Maar ook dat je onafhankelijk bent. Een individualist, misschien. En dat kan weer positief of negatief zijn. Je moet dus kiezen of je dit op deze manier wil.
Denk vanuit de lezer. En dus wat je uit wil stralen. Creëer je eigen merk zoals je bekend wil staan in de markt. Welke markt dat dan ook is.

Succes met branden!

Groeten,

Frank

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.