Over nieuws en kijkcijfers

Net als politici en bestuurders lijken ook nieuws- en actualiteitenprogramma’s hun ziel te hebben verkocht aan de commercie. Nieuws is nieuws als het verkoopt. Er moeten kijkcijfers gehaald worden. Waarmee maakt niet zoveel uit. Mooie beelden. Dinsdag was er een item over een tornado ergens in de US. Best schokkend, ik geloof zelfs 5 doden. Maar dat daar nu een item over uitgezonden wordt van een paar minuten in een nieuwsbulletin dat een kwartier duurt… Maar ja, er waren mooie beelden van. En dat scoort. Vliegende huizen en zo.
Waar met name RTL Nieuws goed in is, is het brengen van eigen nieuws. Het feit dat RTL een nieuw programma heeft dat opzienbarend is, doet het altijd goed. Is natuurlijk helemaal geen nieuws, maar wel goeie reclame.
Het ombuigen van nieuws is ook mooi. Roepen dat maar liefst 40% van de bevolking ergens vóór is, kan nieuws zijn. Dat dat vaak betekent dat meer dan de helft tegen is, wordt dan maar even vergeten. Helemaal mooi wordt het als er wel een percentage genoemd wordt, maar er niet bij gezegd wordt waarvan. Of wat het eerst was. Alles is relatief, maar dan moet je wel weten ten opzichte van wat dan.
De ‘demonisering’ (om dat woord maar weer eens van stal te halen) van Wilders is ook mooi. Wilders heeft gekke ideëen, maar het zou aardig zijn als die ook eens in de context geplaatst zouden worden. Ik ben het niet eens met het grootste deel van zijn visie, maar zo erg als het in de media gebracht wordt, is het allemaal niet. Als Wilders een punt wil maken door iets extreems te roepen, wordt dat zinnetje als soundbite opgepikt, maar wordt vergeten de context erbij te vertellen. Op deze manier hebben nieuwsredacties best veel macht.

Neem het nieuws dus met een korreltje zout.

Groeten,

Frank

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.