Over waarom ik geen timmerman wil zijn

Je hebt weleens van die dagen. Ik wel tenminste. Dat je je afvraagt waar je eigenlijk mee bezig bent. Wat heb je nou aan het eind van de dag bereikt? “Tja…”, denk ik dan, “had ik maar een vak moeten leren!”. “Was ik maar timmerman geworden! Lekker concreet aan het werk en aan het eind van de dag over je schouder kunnen kijken naar je bouwwerk.”.
Vanmiddag sprak ik een collega over doelstellingen. En over ambitie. Over een missie. En over hoe concreet die zou moeten zijn. Over hoe je er ooit achter kunt komen wat je nou wilt worden ‘als je later groot bent’. En hoe je keuzes kunt maken terwijl dat vooral betekent dat je zoveel niet kiest. En dat zo’n keuze zou kunnen betekenen dat je dat dan de rest van je leven moet doen. “Dat is iets van vroeger!”, zei ze. “Vroeger werd je gewoon houthakker en dat was je dan je hele leven”. Precies! Zo is het!
We leven in een kenniseconomie. In september 2011 schreef ik al over het verschil tussen kennen en kunnen, tussen kennis en wijsheid. Over dat kennis te googlen is en het er vooral om gaat of je het kunt toepassen. Het gaat om hele andere skills.
Nou vind ik altijd al dat je je doelen, ambitie of loopbaanwensen niet aan een functienaam moet hangen. Functienamen worden ook steeds minder relevant, omdat je steeds meer functies kunt uitoefenen zonder ooit iets in die richting gestudeerd of gedaan hebt. Zelfs geen training of certificaat. Voor ‘de nieuwe generatie’ is dat allemaal heel normaal, de rest van de wereld is er nog niet helemaal klaar voor.

Iedereen wil dingen doen die leuk zijn. Helemaal hip is het natuurlijk om te spreken over ‘passie‘ en ‘eigen kracht‘. Dat ‘leuk’ moet je dus niet hangen aan een functienaam, want je wilt geen functie vervullen, je wilt iets leuks doen. Maar je hoeft het dus zelfs niet aan een vakgebied te koppelen, want kennis is te googlen. Het moet dus allemaal nog abstracter. Zeker de generatie Y, maar eigenlijk alle generaties willen ook geen functie hebben voor de rest van hun leven, maar telkens verder. Verder in de breedte, de diepte of de hoogte. Meest aan mij gegeven antwoord op de vraag wat mensen zoeken in een nieuwe functie is ‘afwisseling’. Samen met ‘diversiteit’ en ‘ontwikkelmogelijkheden’ vormt dat de top drie.

En maar goed ook. Want ontwikkelingen in markten, technologie en wet- en regelgeving volgen elkaar steeds sneller op. Dus vakgebieden en functies ontwikkelen zich steeds sneller en bestaan ook steeds minder lang. Dus actief bezig zijn met je ontwikkeling ten opzichte van de immer door draaiende wereld wordt steeds belangrijker. Een specialisatie is wel belangrijk, maar de actualiteit van dat specialisme is nog veel belangrijker.

Ik zou eigenlijk helemaal geen timmerman willen zijn. Ik zou er niet goed in zijn. En me vooral binnen no time met allerlei andere dingen gaan bemoeien en al snel geen hamer meer aanraken…

Ik lees graag boeken. Geen literatuur, geen romans. Maar boeken over persoonlijk leiderschap en zo.
Hoe meer boeken ik lees, hoe meer ik rode draden ontdek en hoe sterker mijn eigen mening wordt. Uit ieder boek haal ik weer wat. En dat stop ik dan weer in mijn eigen boek. In ieder boek wordt een andere methode gehanteerd, met telkens een andere benaming. Hoe zweverig ook, het gaat er altijd om dat je jezelf vindt, dichterbij jezelf komt te staan, je intrinsieke motivatie weet aan te spreken. Maar dan moet je dus weten wat dat is.
Hoe langer ik mensen hiermee help, hoe makkelijker het voor mij wordt om deze met hen onder woorden te brengen. Zoals ik zelf een heel traject heb moeten volgen om dit boven tafel te krijgen, zo kan ik anderen daar ook steeds beter mee helpen.
Een persoonlijke missie. De oneliner die vertelt wie jij bent. De pay-off van jou. Die oneliner gaat dus niet over kennis, gaat niet over functies of rollen, die gaat over wat jij wil doen. Waar je dat wilt doen. Wat jij kunt. Wat jij wilt bereiken. Dat is de kop die boven je A4-tje met loopbaanwensen komt te staan.
Tijd voor een nieuw hoofdstuk in mijn boek.

Groeten,

Frank

Deze post (of een bewerking daarvan) is onderdeel van mijn boek ‘En nu jij!’. Klik hier voor meer info.

En nu jij!

Als je nog niet uitgelezen bent, er staan nog 350 blogs voor je klaar. En bijna 100 podcasts. Of bestel een van mijn boeken.
Wil je een mailtje krijgen als er een nieuwe blog of podcast online staat en mijn boek ‘En nu jij!’ als ebook ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn update.
Maar van lezen en luisteren alleen kom je niet vooruit. Wil je echt aan de slag? Start dan vandaag nog met mijn coachingsprogramma of schrijf je in voor een training.