Over een zeepbel en mijn nieuwe hobby

IMG_0973
Het is alweer meer dan tien jaar geleden dat ik begon met werken. Via-via kwam ik bij Lost Boys terecht. De spetters van de internetzeepbel waren grotendeels opgedroogd, maar de vlekken zaten nog op de muur. Internet was gewoon geworden. Dacht ik.

Voordat ik bij Lost Boys aan de slag ging schreef ik als afstudeerscriptie een ondernemingsplan voor een eigen internetbedrijf, maar kwam er toen al achter dat we met een houtje-touwtje, in DreamWeaver geknutselde platte HTML website de wereld niet gingen veroveren. Internet was serious business. Het ging om veel geld en nam een belangrijke positie in in de positionering van een merk. Het opzetten van een digitaal kanaal vereiste ook toen al vakmanschap. Dat liet je alleen door specialisten doen.

We gaan alweer hard richting het eind van 2013, maar de vlekken van de zeepbel blijken hardnekkig, onderschrijft ook de schoonmaakexpert van de Telegraaf. De ontwikkeling van de technologie gaat hand in hand met maatschappelijke ontwikkelingen, waardoor snelheid en actualiteit steeds belangrijker worden. Ik schreef er al over vanaf mijn balkon aan de Turkse rivièra. Daar schreef ik over de hete aardappel die contentmanagement kan zijn. Dit kan leiden tot het ontstaan van een nieuwe functie binnen organisaties, die van het ‘Content Competence Center’, afgekort CCC.
Het CCC gaat zich bezig houden met het bieden van advies aan de organisatie over contentmanagement. Het proces, de uitvoering, de standaarden, de systemen, de huisstijl. Kortom, contentmanagement als ambacht, gecombineerd met de werkwijze en strategie van de specifieke organisatie. Een CCC kan een vaste plek binnen een organisatie hebben, van waaruit alle content voor de hele organisatie gemenaged wordt. Ook kunnen de verschillende functies die gerelateerd zijn aan het vakgebied virtueel aan elkaar gekoppeld worden, enkel door te benoemen waar welke verantwoordelijkheid belegd wordt. Veel organisaties hebben het eigenaarschap en de daaruit voortvloeiende verantwoordelijkheid voor het beheren van content decentraal belegd bij verschillende organisatieonderdelen. Het CCC kan deze organisatieonderdelen adviseren, of eventueel controleren op het naleven van standaarden. Ook kan het CCC contentmanagers ‘detacheren’ aan de verschillende organisatieonderdelen. Allerlei assen waarover het organiseren van content georganiseerd kan worden.
Een hot topic waar veel organisaties mee lijken te worstelen. Ook nog eens omdat contentmanagement vaak tussen marketing en IT zweeft en deze twee entiteiten elkaar traditioneel niet altijd even goed begrijpen.
Het opbouwen, delen en toepassen van kennis hierover is een volgende stap in de evolutie van de online wereld.

Deze stap is mijn nieuwe hobby. Een hobby omdat ik dit echt leuk vind. Ik kan mijn kennis en netwerk van de afgelopen tien jaar hier op loslaten. Het heeft veel overlap met PMO, maar dit gaat nu over veel leukere inhoud. Digital marketing, social media, online, inline, maatschappelijke ontwikkelingen… Noem maar op.

Valt nou mijn hele opgebouwde carrière als een puzzel in een mooi plaatje? Wat een toeval! Niet dus. Dat is allemaal heel logisch te verklaren, zoals ik al schreef in mijn blog over superhelden, talenten en bewuste keuzes. Maar dat verklaren kan pas achteraf.

Ik kan dus weer met passie (bah) aan de slag. Mag ondertussen ook nog met een nieuwe, jonge groep mensen aan de slag. Mag me met hun persoonlijke ontwikkeling bemoeien. Mag een club opbouwen. En dat allemaal omdat ik me focus op mijn eigen kracht. Wat een feest.

Waar is de ‘like’-knop?

Groeten,

Frank

En nu jij!

Als je nog niet uitgelezen bent, er staan nog 350 blogs voor je klaar. En bijna 100 podcasts. Of bestel een van mijn boeken.
Wil je een mailtje krijgen als er een nieuwe blog of podcast online staat en mijn boek ‘En nu jij!’ als ebook ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn update.
Maar van lezen en luisteren alleen kom je niet vooruit. Wil je echt aan de slag? Start dan vandaag nog met mijn coachingsprogramma of schrijf je in voor een training.